Du er husvild efter Servicelovens §80, hvis du:
- akut har mistet din bolig og står helt uden mulighed for tag over hovedet.
- ikke har mulighed for eller midler til selv at skaffe en anden bolig.
Du betragtes ikke som husvild, hvis:
- der er tale om almindeligt samlivsophør.
- du ønsker at flytte hjemmefra.
- du er nytilflyttet eller ønsker at flytte til Odder fra en anden kommune.
- du er tilmeldt en c/o-adresse, hvor lejemålet ophører, idet boligproblemet typisk ikke er akut opstået, men forudsigeligt.
- du bor til leje i en boligforening og ønsker en bolig, der bedre matcher dit behov.
- har solgt din ejerbolig, idet boligproblemer typisk ikke er akut opstået, men forudsigeligt
Husly til husvilde kan bestå i:
- en egentlig lejebolig med kontrakt.
- en midlertidig indkvartering på et værelse, på et hotel, i et pensionat eller lignende.
- et botilbud efter §110 som en absolut kortvarig nødløsning og kun for enlige.
Sådan søger du
Du kan få råd og vejledning hos din sagsbehandler eller i Borgerservice. De kan vurdere, om du tilhører målgruppen, og vejlede om vilkår og betingelser for at blive indstillet til en bolig.
Du kan ansøge om en bolig ved at udfylde ansøgningsskemaet: Ansøgning om bolig til husvilde
Skemaet sendes til Borgerservice i Odder Kommune via Digital Post eller afleveres i Borgerservice.
Hvor kan du ellers søge hjælp?
Hvis du:
- er under uddannelse eller skal starte på uddannelse, kan du kontakte Kollegiekontoret.
- er folkepensionist eller har brug for en handicapindrettet bolig, kan du kontakte Borgerforløb på telefon 8780 3700.
Du kan også kontakte boligforeningerne i Odder Kommune.
Når du har søgt
Du vil inden for 4 uger få en meddelelse om, hvorvidt din ansøgning er imødekommet.
Du skal være opmærksom på, at:
- Du får kun ét tilbud om en bolig. Afviser du tilbuddet, kan dit boligbehov normalt ikke anses som akut, og du vil derfor ikke få et nyt tilbud.
- Uanset optagelse på husvildelisten, skal du fortsat søge bolig på egen hånd.