Med fokus på ejerskab, motivation og langsigtet engagement er Trænerakademiets ambition, systematisk at introducere unge mennesker til frivillighed og foreningsliv og klæde dem på til at blive hjælpetrænere i de lokale foreninger (og måske senere trænere?)
Morten Graff, lokal Akademileder i Odder Kommune fremhæver, hvordan samarbejdet mellem kommunen og idrætsforeningerne er bygget på en fælles vision om at skabe et inkluderende læringsmiljø, hvor både unge og foreningsledere spiller en aktiv rolle i projektets udvikling, og at deres medbestemmelse er central.
- Ved at samles om Trænerakademiet på tværs af foreninger kan denne model give gensidig inspiration, og bringe både foreningerne men også de unge hjælpetrænere på tværs af foreningerne tættere sammen, fortæller Morten Graff. Det handler ikke kun om træneruddannelse, men også om at opbygge gode relationer, hvor foreningerne ikke bare skal konkurrere om hal- og banetider og unge medlemmer, men i stedet arbejde sammen. En væsentlig forskel fra lignende projekter er, at de unge på Trænerakademiet møder andre unge fra forskellige foreninger og idrætsgrene. Dette styrker fællesskabet, da de unge kan spejle sig i hinandens udfordringer og succeshistorier og sammen udvikle sig gennem Trænerakademiet.
Partnerskab frem for styregruppe
For at understrege samarbejdets karakter, har Odder Kommune valgt at tale om et partnerskab og ikke en styregruppe. "Det er vigtigt for os, at det ikke er foreningerne, der skal understøtte kommunens projekt, men at kommunen understøtter foreningernes fælles indsats med at styrke ungemiljøer og få flere unge hjælpetrænere," forklarer Graff. Nøgleordene i partnerskabet er ejerskab og engagement, og han understreger, hvordan partnerskabet formår at bygge bro internt i Odder Kommune.
Der er selvfølgelig nogle givne rammer forklarer Graff, men også plads til lokal tilpasning, når foreningerne skal arbejde med de unges træneruddannelse, hvilket øger deres engagement. "Jeg synes vi møder foreningerne på deres egne præmisser og i deres hverdag," siger han
Praksisnær uddannelse i en fritidskontekst
Undervisningen i Trænerakademiet er bygget op omkring en vekslen mellem undervisning og praktik. Undervisningen foregår i Spektrum Odder, hvor eleverne tages ud af en skolekontekst og ind i en fritidskontekst, hvilket skaber et andet læringsmiljø end den traditionelle skoleundervisning. Deltagerne, som ofte er nye hjælpetrænere fra 13-14 år, tilmelder sig via deres forening. Efter hver undervisningsgang modtager de voksne trænere et nyhedsbrev om, hvilket tema de unge er blevet undervist i og konkrete bud på, hvordan foreningen kan bringe de unge i spil i deres trænerroller, netop ift. det aktuelle tema. Et tema kan være ”kommunikation”, hvor de unge hjælpetrænere får ansvar for at kommunikere forskellige øvelser og budskaber til de børn de træner; og således får erfaring med at stå forrest i situationer som de voksne trænere plejer at varetage.
Derudover bliver deltagerne involveret i forskellige sociale aktiviteter, der kan være en tur til Bakken Bears, AGF-kamp, klatring eller biograf. Noget andet end undervisningen og noget der er med til at kitte gruppen af unge hjælpetrænere sammen.
Partnerskaber og fremtiden
De fire største idrætsforeninger i Odder – svømning, fodbold, håndbold, gymnastik samt Det Danske Spejderkorps som blev inviteret ind – takkede alle ja til at blive en del af partnerskabet. De store foreninger har ressourcer og den volumen, der skal til for at kunne bidrage som partner i Trænerakademiet. Odder Ungdomsskole har været involveret i projektet fra start, og har løbende engageret sig mere og mere og sidder nu med i partnerskabet sammen med foreningerne. Ungdomsskolen har en central rolle i forhold til tilmeldinger og organisering af Trænerakademiholdene og understøtter også selve undervisningen.
Trænerakademiet består af 3 moduler, som udbydes løbende, hvor man kan springe til og fra. Graff forklarer, at selvom nogle unge måske kun deltager på et enkelt modul, så sår vi kimen til, at de i fremtiden vil engagere sig. ”Selv hvis nogle kun er inde og vende, tror vi på, at vi vækker noget i dem, der kan blomstre senere i livet," uddyber Graff.
Partnerskabet i Odder Kommune er dermed et innovativt eksempel på, hvordan man kan udvikle trænerkompetencer hos unge, samtidig med at man styrker fællesskabet i og på tværs af foreningslivet og fremmer frivillighed.
Forløbet på Trænerakademiet kommer bl.a. omkring emner som kommunikation, frivillighed, konflikthåndtering, motivation og den gode relation, som alle er relevante for de unge hjælpetrænere. Forløbet afsluttes med en weekendtur til Gerlev Idrætshøjskole, hvor eleverne møder andre unge hjælpetrænere fra hele landet og bygger yderligere på i forhold til både viden, kompetencer og styrket fællesskab.
I øjeblikket går 28 unge på Trænerakademiet Odder og de forventes at få diplomer inden sommerferien 2025.