Efter den 31. oktober 2022 kan man ikke længere oprette MitID i sin bank, ligesom man heller ikke kan bruge NemID i banken eller til at godkende kortbetalinger på nettet.
Dog kan man fortsat benytte NemID til alle offentlige og nogle privat selvbetjeningsløsninger. Men MitID er nu den primære ID-løsning i Danmark.
Over en periode vil kan opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID – og vil man gerne fortsat kunne betjene sig selv på nettet, så skal man have MitID.
Efter den 1. november 2022 kan man oprette MitID på følgende måder:
- På MitID.dk – med sit NemID (MitID.dk/nemid)
- I MitID appen – med sit pas (MitID.dk/faa-mitid-med-pas)
- I Borgerservice – med gyldig legitimation (MitID.dk/legitimation)
Fortsat pres på tider for at få hjælp til MitID
Tidligt hver morgen lægges derfor nye tider ud i vores tidsbestillingsystem til at få hjælp i Borgerservice.
Måske kan du allerede nu finde svar på dine spørgsmål herunder:
Sådan får du MitID
Opdatering af ID-oplysninger
Langt de fleste NemID-brugere skal have MitID via deres net- eller mobilbank. Du får automatisk besked, når det er din tur. Beskeden får du på et tidspunkt, når du logger ind i din net- eller mobilbank.
Få hjælp af robotten MUNI til opdatering af ID-oplysninger
Få hjælp i Borgerservice
Hvad skal du medbringe til fysisk fremmøde?
Hvis du skal i Borgerservice for at få hjælp til MitID, så skal du medbringe den korrekte legitimation til dit fysiske fremmøde for at Borgerservice kan hjælpe dig.
Robotten MUNI kan fortælle dig hvilken legitimation du skal medbringe til dit fysiske fremmøde
Få mere information om MitID
Det er Digitaliseringsstyrelsen, der står bag NemID og MitID.